click to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own text

Nuffnang Ads

Thursday, July 7, 2011

Lelaki dan Komitmen!

Hye dearly readers! Seems so long time no see you all kan? Tak ada hot topic sangat sekarang nak membebel disini. Malam nie di sebabkan saya baru abes menghabiskan kfc’s dish seperti ini and I need to wait for digestion saya rasa ada baik nya saya membebel disini untuk seketika. Ingat nak membebel pasal trend janda di usia muda yang makin menjadi-jadi sekarang nie tapi tak ada idea laa pulak. maybe next time yeah! So disebabkan tadi tersyok bertwitter ngan syaz hamdan and salah satu topiknya ada lah komitmen lelaki di alam percintaan so ada baiknya saya membebel berkenaan topic itu! Thank syaz sayang! Kau jangan nak tidur lagi kau baru jea berjaya menghabiskan nasi goreng di pagi hari yang hening ini!haha Oh yea thanks to who those yang sudi drop by at my site! Really appreciate! Before that try pikir ayat nie sedalam mungkin.

"why men can only do one thing at a time and women never stop talking?"

Betul. Bila bercinta kira perkara pokok yang akan dipersoalkan oleh rata-rata manusia adalah komitmen. If tak cukup komitmen, macam mana nak membentuk satu perhubungan yang kukuh itu, macam mana nak tumpukan perhatian pada satu-satu benda jea if tiada komitmen di antara lelaki dan perempuan. Macam mana nak pertahankan hubungan yang suci lagi bersih tue if tiada benda yang bernama komitmen. Aku rasa laa kan lelaki akan fikir dorang sanggup bagi komitmen ke tak, biasa laa lelaki akal panjang compare ngan perempuan nie, mesti dorang nak pikir satu2 benda tue secara teliti habes especially about komitmen!

Why lelaki lebih cenderung untuk merasa takut akan komitmen? Jom tengok buah pikiran saya. Nie hanya pendapat saya laa. If korang tak setuju korang boleh range sendiri yea..=)

1. Ada certain men yang akan sampai satu tahap bila mereka akan merasa takut tentang masa depannya sendiri. Kiranya masa nie dia merasa kan yang dia masih belum jelas akan apa akan dia jadi in his future. Dalam pikiran tue mesti tak lepas dari fikir mana nak kerja. Bila dah kerja, berapa banyak gaji yang akan dapat nanti. Lepas tue nak kasi duit pada ibu bapa berapa. Payment rumah nak kena bayar kereta lagi. Pada tahap ni, orang keliling especially awek ke special girlfriend ke eloklah sangat kurangkan bercakap tentang kahwin dan apa-apa yang berkaitan dengannya sebab ia akan merunsingkan lelaki, kan tak pasal-pasal ada yang nak kena tinggalkan if tak kena caranya. Eloklah beri kaum adam nie masa untuk berdiri sebaik mungkin dan mengukuhkan status dia, barulah boleh berbincang tentang perkara yang lebih serius secara lagi mendalam. Lagi baik jadi supporter dia dari jadi pemening kepala dia!


2. Kalau anda dah rasa betul-betul dah ready nak bercinta, eloklah betul-betul committed dalam hubungan percintaan itu sejak dari awal lagi. Janganlah setakat nak cukupkan syarat je paling menyeihkan bila bercina hanya disebabkan dorongan kawan-kawan bukannya dari kemahuan sendiri dan bila apa-apa jadi terus cari jalan keluar. Memang silap besar kalau kita terjumpa orang macam ni dalam hidup kita. Selagi salah seorang tidak curang dengan orang lain, selagi itu hubungan tue boleh diperbaiki dan diteruskan selama mungkin. Oh yea bila bercinta tue jangan laa lupa kawan-kawan pulak jangan sampai ada diantara kawan-kawan yang akan mengeluh “bila ada awek kau lupa aku yang selalu ada masa senang susah kau tapi bila awek kau hilang kau atang balik nak kawan ngan aku kan”. Amat tragis disitu yea. So korang kena panai-pandai laa nak beza kan antara kawan-kawan dengan yang tercinta. Pastikan ada masa untuk diri sendiri, kawan-kawan, keluarga tersayang dan mereka yang tersayang. Jangan berjinak-jinak untuk bercinta selagi diri sendiri tidak yakin untuk kearah itu. You must be come first in any what condition!

3. Bila kita cakap pasal gaduh, bukan hanya pasangan bercinta je yang bergauh, bertikam lidah. Dalam persahabatan pon boleh gaduh, adik beradik pon boleh gaduh jugak, yang paling menyedihkan anak dengan parents pon boleh bergaduh jugak. Bila asyik bergaduh jea, kita akan sedikit sebanyak akan rasa boring even ada antara kita yang cakap bila asyik bergduh sekarang nanti dah tak ada laa gaduh-gaduh nie bagi saya tak jugak jangan jadikan benda itu sebagai satu kebiasaan yea. Betul tak? Bila dah tak bersemangat dan selalu sangat terluka, kita boleh jadi serik nak bagi perhatian pada semua benda yang sememangnya memerlukan komitmen. Semua ni memerlukan semangat yang tinggi dan kekentalan daya fizikal. Masa nie mungkin korang boleh bertindak dengan lebih rasional yea kaum adam!

4. Saya terasa nak sentuh di alam pekerjaan sedikit laa even saya sendiri belum ada pengalaman di alam pekerjaan melainkan meniaga secara kecil-kecilan bersama kawan-kawan tersayang.T.T Bila takde komitmen, kerja yang diamanahkan kepada kita tidak akan dibuat dengan bersungguh-sungguh. Semua benda akan diambil sambil lewa sahaja. Datang kerja lewat sudah alah bisa tegal biasa. Passing kerja dekat orang lain tue favrite. On leave untuk perkara yang tak penting tue rutin jea. Macam-macam lagi laa. Tapi setahu saya lelaki dalam kerja memang bagi komitmen yang superb. Otherwise dia memang tak ada hati kan. Kekadang tue bila dapat kerja semua benda dia lupa. Silap haribulan siapa awek dia pon ia boleh lupa taw.haish!


So, jangan paksa diri anda if korang sendiri tidak terdaya untuk melakukannya. If rasa diri nak bagi komitmen tue better korang tanya laa diri sendiri dulu samada betul-betul bersedia atau tak. jangan pulak nak takut ngang perception mereka yang akan mengkritik anda, jangan takut dengan apa yang akan jadi masa haapan yang penting jangan pikir orang lain melebih-lebih. amat tiak elok untuk anda! Take your time untuk buat sesuatu paling tak untuk kebanggaan diri sendiri. Maybe saya sendiri salah juga bila cakap lelaki takut nak bagi komitmen tapi secara reality nya lelaki lebih berfikir rasional dari perempuan. Dengan itu, lelaki akan buat apa yang dia rasa penting dan menjamin masa depan dia. Proud with you guys!

till then!

sealed with lots of love!

muahxs!

...<3>...

...


*i'm dreaming on guys yang bersedia untuk komitmen! i hope i will get it soon! wish me luck! =)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Nuffnang Ads