click to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own text

Nuffnang Ads

Tuesday, January 31, 2012

manusia oh human-being

Kekadang orang selalu cakap mereka tahu tentang orang ini dan tahu tentang orang itu. Entahlah tak paham betul dengan orang-orang yang macam ni. bukan nak cakap apalah kan. Kalau tak tahu apa-apa jangan berani nak cakap pasal orang laa weyh. Apa pun soalan ditujukan jangan cuba sesekali untuk MENGAIBKAN orang. Tetapi manusia selalu lupa akan tentang ini. dan selalu mengambil remeh tentang perkara tersebut. Cuba kita renungkan dan belajar sesuatu dari pada orang sekeliling dan jangan sewenang-wenangnya cuba bercakap tentang orang lain jika tak tahu pasal orang tersebut.

Ada pula yang cakap, "aku kenallah perangai dia" *pui lah*. Kenal yang macam mana yang dimaksudkan itu? cuba renungkan apa yang kita kenal? bila rasa macam itu mulalah KEEGOAAN melanda. Mulalah kita merasakan yang diri kita ini LEBIH BAGUS DARI ORANG LAIN. Kenapa wujud orang-orang yang macam ni? saya sendiri pun tak paham dengan apa yang beraku. Rasa macam nak, humph entahlah. Mungkin itu sebahagian dari proses untuk memajukan diri kot, rasanyalah. Tapi kenapa manusia macam ni diberi akal eh? humph. Sebab terlampau tahulah orang selalu mengaibkan orang, dunia-dunia.

Tetapi saya selalu berfikir. Apakah mungkin ini dugaan bila ada orang macam ni, atau proses menjatuhkan orang lain? humph. Walau macam mana pun sekali kita perlu memberi sokongan dan didikan kepada orang macam ni. Tetapi biarlah dengan cara atau saluran yang betul. Kalau kita balas kita kira samalah macam orang yang cakap. "aku tahulah". Tiada siapa yang lebih mengetahui melainkan Allah Taa'la. Wasalam.


till then!
sealed with lots of love!
muahxs!
...<3>...
...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Nuffnang Ads